Pomponia Grecyna – charakterystyka

Pomponia Grecyna to drugoplanowa bohaterka powieści Henryka Sienkiewicza, pt. Quo vadis. Była żoną emerytowanego dowódcy wojsk rzymskich, Aulusa Plaucjusza, który cieszył się wiekiem dojrzałym i pragnął spędzić go w spokoju. Pomponia Grecyna w przeciwieństwie do swojego męża wyznawała religię chrześcijańską, choć nie mogła uczestniczyć w nabożeństwach i zgromadzeniach wraz z innymi wiernymi.

Quo vadis – motywy literackie

Trudno znaleźć w literaturze polskiej powieść, która mocniej wpisywałaby się w tradycję śródziemnomorską niż Quo vadis. Henryk Sienkiewicz zawarł w niej bowiem całą paletę motywów literackich, które sprawiły, że powieść ta stała się powieścią uniwersalną, możliwą do zrozumienia przez ludzi żyjących w każdych czasach. 

Quo vadis – główne wątki

Quo vadis to epicka powieść Henryka Sienkiewicza opowiadająca o początkach chrześcijaństwa na terenie Imperium Rzymskiego. Powieść posiada wiele wątków, z których przynajmniej kilka przenika się z realiami historycznymi początku naszej ery. Można tu znaleźć wszystko, co powinna zawierać prawdziwa powieść historyczno-przygodowa: miłość, nienawiść, spisek, szaleństwo, zazdrość, przekupstwo, miłosierdzie, bezinteresowną pomoc, wiarę, która okazuje się dużo silniejsza niż śmierć. 

Przemiana wewnętrzna Marka Winicjusza

Marek Winicjusz to jeden z głównych bohaterów powieści Henryka Sienkiewicza, pt. Quo vadis. Ta epicka powieść przedstawia losy pierwszych chrześcijan w I wieku naszej ery oraz to, jak byli prześladowani przez władzę Imperium Rzymskiego, która bała się powstania nowego ruchu religijnego i wywołania przezeń buntu.

Akte – charakterystyka

Akte była dojrzałą kobietą zamieszkującą pałac na Palatynie. Cieszyła się wieloma przywilejami i szacunkiem, gdyż w przeszłości była kochanką samego Nerona i była w stanie wpływać na jego decyzję i manipulować nim. Później straciła swoją wysoką pozycję, gdy Neron związał się z Poppeą i to ona zajęła centralne miejsce u boku władcy.

Neron – charakterystyka

Neron to postać historyczna – był faktycznym władcą Imperium Rzymskiego w I wieku n.e. Henryk Sienkiewicz przedstawił go jako oszalałego z żądzy krwi i władzy człowieka, w dodatku owładniętego bałwochwalczą miłością do siebie samego. Neron nie potrafił zadbać o dobro swoje i swoich najbliższych, więc nic dziwnego, że Rzym pod jego rządami zaczął podupadać, a jedynym co był w stanie zrobił imperator było organizowanie kolejnych coraz bardziej krwawych igrzysk i oszukiwanie własnych poddanych.

Chilon Chilonides – charakterystyka

Chilon Chilonides to jedna z najciekawszych postaci występujących w powieści Henryka Sienkiewicza, pt. Qvo vadis. Niestety jest on ciekawy pod bardzo negatywnym względem. Mieszanka podłości, egoizmu, chciwości i kłamstwa, jaka wytworzyła się w tej postaci, budzi odrazę. Chilon to również bohater dynamiczny, dlatego też nie jest wcale taki łatwy w ocenie. 

Petroniusz (Quo vadis) – charakterystyka

Petroniusz to jedna z najważniejszych i najbardziej charakterystycznych postaci powieści Henryka Sienkiewicza, pt. Quo vadis. Z jednej strony zniewieściały hedonista spędzający czas głównie na dawaniu sobie różnorodnych przyjemności, z drugiej – niezwykle inteligentny obserwator rzeczywistości potrafiący wykazać się odwagą, szlachetnością i poświęceniem wobec bliskich. Nawet za cenę własnego życia. 

Ligia (Quo vadis) – charakterystyka

Ligia to jedna z głównych bohaterek powieści Henryka Sienkiewicza, pt. Quo vadis. Reprezentuje ona chrześcijan, grupę wyznawców nowej religii, która w Rzymie jest okrutnie tępiona przez szalonego cezara Nerona. Dziewczyna jest idealną chrześcijanką, dlatego też tyle trudności sprawia jej odwzajemniona miłość do Marka Winicjusza, rzymianina z krwi i kości, a także niestety z natury i zachowania. Ostatecznie jednak jej wielkie dobro i wewnętrzna pokora zwyciężają.

Marek Winicjusz – charakterystyka

Marek Winicjusz to fikcyjna postać stworzona przez Henryka Sienkiewicza na potrzeby fabuły epickiej powieści o początkach chrześcijaństwa, pt. Quo vadis. To główny bohater, który w trakcie fabuły przechodzi wielką wewnętrzną przemianę. Jego postać dowodzi, że nie ma takiej duchowej ciemności, z której nie można się wydostać, jeśli tylko naprawdę mocno się tego pragnie.