Jakie mogą być przyczyny upadku państwa? Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Historia pokazuje nam, że nawet największe, najsilniejsze i najbardziej fascynujące imperia w końcu tracą swoją moc i upadają. Przepojeni kolejnymi sukcesami i bogactwem władcy, zatracają się w przepychu i rozpuście, tracą intuicje i rozeznanie w sprawowaniu swojego urzędu. Państwa te słabną gospodarczą, aż w końcu padają łupem innych.

Czy człowiek XXI w jest wstanie zrozumieć postępowanie Romea i Julii? Uzasadnij swoją wypowiedz odwołując się do dramatu Szekspira oraz innych wybranych współczesnych dzieł literatury

Pytanie zawarte w temacie niniejszej pracy, wymaga doprecyzowania, zanim spróbuje się na nie odpowiedzieć. Co bowiem oznacza „zrozumieć” postępowanie Romea i Julii, tytułowych bohaterów dramatu Williama Szekspira. Zycie tych dwojga młodych kochanków, a także ich miłość, przebiegały w tak niesprzyjających warunkach, że trudno jest przypasować do nich jakiekolwiek miary, nie ważne w jakim wieku będziemy żyć.

Motyw przebaczenia w literaturze – konteksty z różnych epok

Przebaczenie jest rzeczą bardzo istotną. Wiele religii świata opartych jest na przebaczeniu, ponieważ bardzo go potrzebujemy w życiu, chociaż niekiedy w ogóle nie zdajemy sobie z tego sprawy. Wbrew popularnej opinii, przebacza się głównie dla samego siebie, a nie dla tego, komu przebaczamy. Poprzez przebaczenie zrzucamy sobie bowiem z barków psychiczny ciężar noszenia w sercu urazu do kogoś i poczucia krzywdy, a wówczas stajemy się naprawdę wolni.

Motywy biblijne w literaturze – konteksty z różnych epok

Pismo Święte, zarówno Starego, jak i Nowego Testamentu, od tysięcy lat stanowi część naszej kultury. Niezależnie od wiary, nie można zaprzeczyć, że zarówno judaizm, jak i chrześcijaństwo bardzo mocno zakorzeniły się w naszej świadomości i przeniknęły do życia codziennego. Ich podstawą jest biblia – literacka opowieść o tym, jak kształtowały się relacje człowieka z Bogiem.

Motyw miasta w literaturze – konteksty z różnych epok

Miasto to specyficzna przestrzeń, która społecznego znaczenia nabrała dopiero kilkaset lat temu, a szczególnie w czasach rewolucji przemysłowej. Wielkie ośrodki miejskie stały się miejscem centralizującym takie kategorie życia jak nauka, biznes, handel, kultura i wiele wiele innych. Do dziś miasta są idealnym wyborem dla tych, którzy mają wielkie aspiracje, jeśli chodzi o karierę zawodową.

Konflikt racji moralnych w Quo Vadis

Quo vadis Henryka Sienkiewicza to fascynująca powieść historyczna, w którą autor wplótł wiele rozważań natury moralnej. Świetnie nadawała się do tego sceneria starożytnego Rzymu, którego władze w I wieku n.e. zaciekle zwalczały rodzącą się religię chrześcijańską. Wątek ten dał przestrzeń do snucia refleksji o konflikcie racji moralnych pomiędzy dwoma zupełnie odmiennymi sposobami myślenia o świecie. 

Napisz opowiadanie o Twoim spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej. Wasza wspólna przygoda przekona Cię, że swój cel osiąga ten, kto wytrwale do niego dąży.

Marek Winicjusz szedł przodem, a ja podążałem krok w krok za nim. Co chwila oglądał się, czy nadążam za jego szybkim żołnierskim krokiem. Był zaskakująco spokojny, jak na sytuację, w której uczestniczyliśmy. Widać było po nim zimną krew i nerwy ze stali, które wypracował w czasie wielu wypraw wojennych. Jakże innym był teraz człowiekiem!

Quo vadis jako powieść historyczna

Powieść historyczna to gatunek literacki, który łączy w sobie warstwę fabularną z realiami przeszłości historycznej. Mistrzem tego gatunku był w polskiej literaturze Henryk Sienkiewicz, którego wiele powieści historycznych do dziś pozostaje w żelaznym kanonie nie tylko lektur szkolnych, lecz także dzieł, które miały największy wpływ na polską świadomość narodową w ciągu ostatnich stu pięćdziesięciu lat. Bardzo ciekawym ewenementem w twórczości Sienkiewicza jest Quo vadis. 

Poppea (Quo vadis) – charakterystyka

Poppea była żoną cezara Nerona w powieści Quo vadis Henryka Sienkiewicza. Była uważana za najpiękniejszą kobietę na świecie. To jednak nie zjednywało jej sympatii społeczeństwa rzymskiego, ponieważ jeszcze słynniejsze od jej urody, było jej okrucieństwo, wywołane zapewne niełatwymi i traumatycznymi doświadczeniami życiowymi. 

Tygellin (Quo vadis) – charakterystyka

Tygellinus był w powieści pt. Quo vadis Henryka Sienkiewicza jednym z najważniejszych i najbliższych współpracowników Nerona. Był to człowiek podły, dwulicowy, kierujący się w życiu tępą przemocą. Trudno jednak odmówić mu pewnej dozy inteligencji i wyrachowanej przebiegłości, które jednak wykorzystywał wyłącznie do osiągania swoich nieczystych celów i eliminacji przeszkód. 

św. Piotr (Quo vadis) – charakterystyka

Święty Piotr to jedna z historycznych postaci, które pojawiły się w powieści Henryka Sienkiewicza, pt. Quo vadis. Człowiek ten uchodził za jednego z pierwszych uczniów samego Jezusa Chrystusa, jego najważniejszego apostoła oraz pierwszego papieża. Jego postać odgrywa niebagatelną rolę w powieści, w której jednym z głównych wątków są prześladowania chrześcijan w pierwszych dekadach po śmierci Chrystusa. 

Eunice – charakterystyka

Eunice to jedna z drugo-, a nawet trzecioplanowych postaci powieści historycznej autorstwa Henryka Sienkiewicza, pt. Quo vadis. Była to jedna z niewolnic służących w domu patrycjusza Petroniusza, jednego z najbliższych współpracowników Nerona. Kochała bezinteresownie swojego pana, co w końcu zostało jej wynagrodzone przez los.