Marta (Romeo i Julia) – charakterystyka

Marta z dramatu Williama Szekspira pt. Romeo i Julia, to postać drugoplanowa. Jest opiekunką tytułowej bohaterki. W utworze odgrywa jednak kluczową rolę, gdyż to ona odpowiada za przekazywanie wiadomości pomiędzy kochankami, którzy ze względu na konflikt ich rodzin nie mogli komunikować się bezpośrednio. 

Merkucjo – charakterystyka

Merkucjo to drugoplanowy bohater dramatu autorstwa Williama Szekspira, pt. Romeo i Julia. Jest on przyjacielem głównego bohatera utworu, również arystokratą, ale nie pochodzi z rodziny Montekich. Poza powyższymi – właściwie wszystko go od Romea różni i być może dlatego przyjaźń obu młodzieńców sprawdza się tak dobrze. 

Ojciec Laurenty – charakterystyka

Ojciec Laurenty jest drugoplanową postacią dramatu Wiliama Szekspira, pt. Romeo i Julia, choć jego rola w fabule jest znacznie bardziej istotna. To on bowiem jako jedyny od początku do końca wierzył w miłość dwójki głównych bohaterów, tylko on im sprzyjał, kibicował i pomagał. Wreszcie to on wpadł na niebezpieczny pomysł upozorowania przez Julię śmierci oraz wielkiej ucieczki, która miała nastąpić zaraz później. 

Romeo i Julia – plan wydarzeń

Samson i Grzegorz, słudzy z domu Kapuletich, prowokują bójkę z Abrahamem, sługą z domu Montekich.  Do konfliktu przyłączają się Tybalt oraz Benvolio, a także strażnicy miejscy. Przybywają nestorzy obu rodów, którzy również rwą się do walki, ale powstrzymują ich przed tym ich żony. Konflikt zakańcza przybycie księcia, który potępia obie rodziny za wprowadzenie chaosu w Weronie.  Pan Monteki prosi Benvolia, by ten wypytał jego syna, Romea, o przyczyny jego smutku w ostatnich czasach.

Miłość tragiczna. Omów zagadnienie na podstawie Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Miłość to jedno z najsilniejszych i najtrwalszych uczuć, jakich człowiek może dostąpić w swoim życiu. Jeśli jest udana, odwzajemniona i satysfakcjonująca, może dać siłę i motywację do robienia i tworzenia wielkich rzeczy. Gdy jednak wiąże się z nią frustracja, odrzucenie lub innego rodzaju niemożność jej rozwoju, potrafi doprowadzić do rozpaczy i tragedii.

Romeo i Julia – motywy literackie

Romeo i Julia Williama Szekspira to dzieło, które na długi czas wyznaczyło literacki wzór pisania o nieszczęśliwej miłości. To piękna i jednocześnie bardzo tragiczna opowieść o dwojgu młodych ludzi, którzy żywili wobec siebie najszczersze uczucie.

Czy w miłości lepiej słuchać głosu rozsądku, czy też oddać się namiętności? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do podanego fragmentu Lalki, całego utworu Bolesława Prusa oraz innego tekstu kultury

Rodzajów miłości jest chyba tyle, ilu jest ludzi, którzy kiedykolwiek kochali. Każdy z nas odczuwa to bardzo silne uczucie na swój własny indywidualny sposób i ma do tego święte prawo. Wielu jednak myślicieli zastanawiało się na przestrzeni wieków, czy warto w miłości kierować się tym nieprawdopodobnie silnym impulsem, dzięki któremu czujemy się niezwyciężeni, ale który jednak z biegiem czasu traci na mocy i zostaje zastąpiony przez wzajemny szacunek i przywiązanie, czy też może lepiej od początku podchodzić do zagadnienia na chłodno i bardziej zdroworozsądkowo?

Konflikt racji jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Romea i Julii Williama Szekspira

Romeo i Julia to bezapelacyjnie najbardziej znany dramat miłosny i jedna z najsłynniejszych tragedii Williama Szekspira w historii literatury światowej. Historia dwojga młodych kochanków, którzy nie mogą zrealizować swojej wielkiej miłości przez zadawniony konflikt pomiędzy rodzinami, z których pochodzą, stworzyła niejako nowy kanon dramatu i nowy sposób opowiadania o miłości, nieszczęściu, waśniach i konsekwencjach nieuzasadnionej, ale wciąż podsycanej przez ludzi nienawiści do bliźnich.