Utwór Młodość autorstwa Krzysztofa Kamila Baczyńskiego został napisany w marcu 1942 roku. Autor należał do pokolenia Kolumbów, czyli pisarzy urodzonych około 1920 roku, którzy przez wybuch II Wojny Światowej musieli swoje życie poświęcić obronie ojczyzny, tym samym pozbawiając się najlepszych lat młodości.
Młodość – analiza utworu
Wiersz ma budowę stychiczną, co oznacza, że nie występuje w nim podział na strofy, a wiersz jest zbudowany z ciągłych wersów. Wiersz ten składa się z 34 wersów. Nie pojawiają się w nim rymy. Przez zastosowane czasowniki w pierwszej osobie liczby mnogiej można powiedzieć, że wiersz zalicza się do liryki podmiotu zbiorowego. Podmiotem lirycznym jest, więc całe pokolenie, które doświadczyło okrucieństwa wojny.
W utworze pojawia się wiele środków stylistycznych. Występują w nim porównania np.: „Ach, jak w pędzie na rumaku, co szumi, takie rumaki są – jak ulew maszt.”, „jak łodyżki strzelające pod grad”, „dłoń się pręży jak kwiat”, „gdzie jak fale – głowy”, ” jak wbity
na szpilkę rudy chrząszcz”, „zostaje w śnie jak głos”,” będziesz jak dziecko, co się boi”, anafory: „i gdzie umiera człowiek”, „I nim się kształt ustoi pełny”, epitety: „ciężkich powiek”, „obcych rąk”, „rudy chrząszcz”, metafory: „to, co poznane, cierpki owoc, co w siwy porost zmienia wzrok” oraz przerzutnie: „będziesz jak dziecko, co się boi, / rozpoznający kształt.”
Młodość – interpretacja wiersza
Wiersz jest rozważaniami nad młodością podmiotu lirycznego. Podmiot liryczny uważa, że wszystkie jego najpiękniejsze lata, cała młodość została zniszczona przez wojnę. Autor pokazuje w tym wierszu dramat jego pokolenia, które wchodząc w najlepsze lata swojego życia, nie zdążyło normalnie wkroczyć w dorosłość, bo rozpoczęła się wojna. Podmiot liryczny nie ma szansy poświęcić swojej uwagi nauce czy miłości, ponieważ na pierwszym miejscu musi być dobro jego ojczyzny. Podmiot liryczny ze smutkiem obserwuje mijający czas, a co za tym idzie mijające lata jego młodości, której przecież nikt mu już nie zwróci, już nigdy nie będzie w stanie nadrobić straconego czasu.
Wielu młodych ludzi poświęciło swe życie dla ojczyzny, a Ci, którzy jakimś cudem przeżyją do końca życia będą mierzyć się z okolicznościami, które przeżyli. Piętno wojny i tragiczne doświadczenie wojny już na zawsze będą w ich pamięci. Autor zauważa różnice jaką młodość miało jego pokolenie, a jaką pokolenie żyjące w pokoju. Wywołuje to w nim jeszcze większy żal, smutek i udrękę, wie, że nie ma innego wyboru jak pogodzić się ze swoją sytuacją ale jednak mimo wszystko nadal czuje olbrzymi żal spowodowany utratą młodości.
Podmiot liryczny w niezwykle obrazowy sposób pokazuje w jaki sposób musiało dojrzeć jego pokolenie, nie szczędzi przy tym metafor. „Tak ogarniamy te lata, a one jak łodyżki strzelające pod grad” – autor porównuje dorastanie swojego pokolenia, do rozwoju roślin podczas padającego na nie gradu. Życie mimo wszystko się toczy, czas mimo wszystko upływa, ludzie mimo wszystko dojrzewają, starzeją się i umierają także ze starości. Jednakże rozwijanie się jego pokolenia, jest mimo wszystko bardzo poważnie zaburzone, a wręcz zniszczone przez wojnę. Podmiot liryczny mówi: „w żółtym blasku jeszcze zielona / dłoń się pręży jak kwiat”, określa więc swoją dłoń jako zieloną, jest to kolor, który w pierwszej kolejności każdej osobie kojarzy się z niedojrzałością, młodą, niegotową jeszcze do spożywania rośliną. Te dłonie zostały jednak przyparte i zniewolone, nie mają innego wyjścia: muszą się rozwinąć szybciej, niż powinny. Pokazuje to młodzież z pokolenia Kolumbów, która mimo tego, że nie jest jeszcze rozwinięta i gotowa do działania, jest zmuszona szybciej dorosnąć, szybciej się rozwinąć, przez wojnę nie mają szansy na spokojne, powolne dorastanie.