Tango jako obraz współczesnego świata

Sławomir Mrożek potrafił nadawać swoim dziełom wymiar uniwersalny. Jego opowiadania można więc interpretować jako odnoszące się do ogólnej kondycji jednostek i społeczeństw, lecz także jako sportretowanie świata współczesnego. Dobrym tego przykładem jest najwybitniejszy dramat tego twórcy, pt. Tango. 

Tango jako dramat społeczny

Sławomir Mrożek należał do twórców zaangażowanych społecznie, co oznacza, że jego utwory w mniejszym lub większym stopniu można było odnosić do rzeczywistej sytuacji politycznej i społecznej czasów, w których tworzył. Dobrym tego przykładem jest dramat Tango – najsłynniejsze dzieło autora, do dziś znajdujące się w kanonie literatury polskiej XX wieku. 

Tango – motyw władzy

W Tangu Sławomira Mrożka odnaleźć można bardzo wiele motywów literackich, jednak jednym z najważniejszych jest motyw władzy. Jest tak głównie z powodu okoliczności historycznoliterackich, jakie towarzyszyły powstaniu i publikacji dzieła.

Ocena polskiej inteligencji zaprezentowana w Tangu

Sławomir Mrożek w swoim słynnym dramacie, pt. Tango, dokonał literackiej diagnozy społeczeństwa polskiego w jemu współczesnych czasach. Był to historycznie ciężki moment dla Polaków, ponieważ znajdowali się oni w kraju zarządzanym przez komunistów. Ustrój prowokował niesprawiedliwości społeczne, ubóstwo oraz pomieszanie wartości w umysłach młodych ludzi.

Tango – konflikt pokoleń w utworze

Tango Sławomira Mrożka to jeden z tych utworów, które w bardzo bezpośredni sposób dotykają problemu konfliktu pokoleń. Motyw ten występuje w wielu dziełach, w tym jednak przypadku staje się on wątkiem głównym, w dodatku jest ujęty w bardzo specyficzny, charakterystyczny dla Mrożka, groteskowy sposób. 

Tango – bohaterowie

Tango Sławomira Mrożka to utwór niezwykły. Pod względem ilości występujących w nim postaci jest to dramat kameralny, lecz każdy z bohaterów zapada głęboko w pamięć i jest równie ważny dla odpowiedniego zrozumienia całości. 

Ala – charakterystyka

Ala to jedna z bohaterek Tanga Sławomira Mrożka. To młoda dziewczyna, która wychowuje się w świecie pozbawionym jakichkolwiek norm obyczajowych. Stąd też jej zagubienie i niezdecydowanie, które w bezlitosny sposób odbija się na głównym bohaterze, Arturze. 

Edek – charakterystyka

Edek to drugoplanowa, choć bardzo istotna, postać z dramatu pióra Sławomira Mrożka, pt. Tango. Jest to człowiek, który samym swoim istnieniem zaprzecza ideom promowanym przez głównego bohatera. Uosabia tępą siłę, przemoc, do której prowadzi brak wykształcenia, wychowania i jakiejkolwiek kultury. 

Eugenia – charakterystyka

Eugenia to jedna z bohaterek dramatu Sławomira Mrożka, pt. Tango. Jest przedstawicielką najstarszego pokolenia bohaterów, jednak jej powierzchowność i zachowanie nie licują z powagą, jakiej oczekiwałoby się po osobie w jej wieku i z jej doświadczeniem życiowym. 

Tango – główne wątki

Tango Sławomira Mrożka to dzieło przełomowe pod wieloma względami. W latach 60. XX wieku pisarz zwrócił uwagę na schyłek wartości rozumianych w sposób jednoznaczny. Prądy intelektualne i filozoficzne w Polsce przemieszały się z systemem komunistycznym, w efekcie zakłócając harmonijny rozwój nie tylko pojedynczych jednostek, lecz także całego społeczeństwa. W swoim dramacie Mrożek zawarł jednak jeszcze więcej ciekawych wątków. 

Eugeniusz – charakterystyka

Eugeniusz to jeden z bohaterów Tanga Sławomira Mrożka. To przedstawiciel najstarszego pokolenia bohaterów dramatu. Jego postać symbolizuje pokolenie starych intelektualistów, którzy w Polsce doby komunistycznej nie podejmowali walki z systemem, lecz wybierali milczącą ugodę. Hołdowali tradycjom polskim, lecz nie byli w stanie w realny sposób bronić ich w życiu codziennym. 

Eleonora – charakterystyka

Eleonora jest jedną z głównych bohaterek Tanga – dramatu autorstwa Sławomira Mrożka. To matka głównego bohatera Artura, oraz żona Stomila. Jest ucieleśnieniem upadku kultury i obyczajowości, spowodowanego młodzieńczym dążeniem do wyzwolenia się spod jakichkolwiek norm. Owo wyzwolenie jednak w wieku dojrzałym zwróciło się przeciwko niej.