Jacek Soplica – ksiądz Robak jako bohater romantyczny

Romantyzm wykształcił bardzo specyficzny typ bohatera literackiego. Wyłonił się on z dzieł mistrzów epoki i utrwalony został w dziesiątkach utworów ich naśladowców. Duży udział w kreowaniu tego wizerunku miał Adam Mickiewicz. Również w jego najsłynniejszym dziele, epopei narodowej pt. Pan Tadeusz, można odnaleźć bohaterów wpasowujących się w ów wzór. Jednym z nich jest Jacek Soplica.

Sędzia Soplica – charakterystyka

Sędzia to jedna z drugoplanowych postaci w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza. To nestor rodu Sopliców i przede wszystkim brat Jacka – księdza Robaka i opiekun jego syna, tytułowego bohatera epopei. Zobaczmy, czym charakteryzowała się ta postać!

Charakterystyka Hrabiego Horeszki

Hrabia jest jedną z głównych postaci Pana Tadeusza, przez niektórych omyłkowo uważaną za negatywną. W istocie jednak nie był on czarnym charakterem, a jeśli wziął czynny udział w najeździe na Soplicowo, to uczynił to chytrze podpuszczony przez Gerwazego. Przyjrzyjmy się zatem cechom tej intrygującej postaci!

Charakterystyka Telimeny

Telimena jest, oprócz Zosi Horeszko, jedną z dwóch głównych postaci kobiecych w Panu Tadeuszu – epopei narodowej autorstwa Adama Mickiewicza. Reprezentuje ona zresztą postawę wręcz antagonistyczną wobec swojej młodziutkiej podopiecznej. Reprezentuje spryt, przebiegłość i wykorzystywanie uroku osobistego do osiągania własnych zamierzeń. Zobaczmy, kim była Telimena!

Zosia Horeszko – charakterystyka

Młodziutka dziewczyna, Zosia, to jedna z głównych bohaterek Pana Tadeusza. Nie jest ona główną bohaterką w sensie ścisłym, ponieważ jej postać – w porównaniu z niektórymi innymi – stosunkowo rzadko ujawnia się czytelnikowi. Jednak jej rola w historii opowiadanej w epopei jest nie do przecenienia. Ma ona bowiem zostać małżonką głównego jej bohatera. Poznajmy Zosię!

Tadeusz Soplica – charakterystyka

Tadeusz Soplica to tytułowy bohater najważniejszego polskiego poematu i epopei narodowej, a jednocześnie jednego z najważniejszych i najbardziej znanych dzieł literatury polskiej – Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Jest to postać bardzo ciekawa, w której elementy romantyczne łączą się z nieco bardziej nowoczesnym myśleniem o patriotyzmie. Poznajmy Tadeusza!

Charakterystyka porównawcza Konrada i Kordiana

Konrad i Kordian to dwaj wielcy bohaterowie polskiej literatury romantycznej. Pierwszy pochodzi z Dziadów cz. III Adama Mickiewicza, drugi zaś jest tytułowym bohaterem dramatu Juliusza Słowackiego. Ze względu na bardzo silne tendencje, jakie panowały w tamtej epoce, powyższych bohaterów wiele łączy, natomiast istnieje też szereg bardzo interesujących różnic pomiędzy nimi.

Wallenrodyzm – definicja, przykłady, twórcy i dzieła

Początek XIX wieku to w europejskiej sztuce czas wielkich romantyków i ich dzieł, które pod wieloma względami zrewolucjonizowały literaturę. W Polsce był to okres, w którym porywy miłosne i dążenia do wyjątkowości artystycznej jednostki, przeplatały się z nastrojami narodowo-wyzwoleńczymi. Największym poetą epoki był Adam Mickiewicz, którego Konrad Wallenrod dał początek nowej społecznej postawie patriotycznej.

Do Matki Polki – interpretacja wiersza

Wiersz „Do Matki Polki” dotyka tematyki narodowowyzwoleńczej. Mówi do matek polskich, aby przygotowywały synów do walki i śmierci na froncie. Mickiewicz uchwycił w utworze nastroje bojowe i patriotyczne przed powstaniem listopadowym (napisał go w 1830 roku, na kilka miesięcy przed wybuchem buntu).

Gdy mój trup – interpretacja

Wiersz „Gdy mój trup” należy do cyklu „Liryki lozańskie”, jako jeden z utworów niewydanych za życia autora, a dopiero po jego śmierci (nazwa zbioru pochodzi od miejsca ich powstania — Lozanny w Szwajcarii) w 1855 roku.

Dobranoc – interpretacja wiersza

Sonet „Dobranoc” jest piątym utworem cyklu „Sonety odeskie”. Opisuje scenę wieczornego pożegnania zakochanych. Wiersz w kunsztownej formie podejmuje tematykę miłosną i co rzadko się zdarza, uczucie to jest szczęśliwe, spełnione.

Grób Potockiej – interpretacja wiersza

Utwór jest kolejnym po „Bakczysaraju w nocy” sonetem krymskim dotyczącym stolicy chanów. To ósmy utwór cyklu wydanego w 1826 roku. Wiersz zawiera refleksje nad ojczyzną, samotnością i podróżą. Tekst odwołuje się do legendy o Marii Potockiej, która miała być niewolnicą w haremie Kerima Giraja, którą nadzwyczajnie kochał. Jej grób w Bakczysaraju, dawnej stolicy Girajskiej zainspirował Adama Mickiewicza do napisania sonetu.